Brunberg Oy har varit ett familjeföretag redan i fem generationer och den sjätte håller på att ta mer och mer ansvar av företagets verksamhet.  Högklassiga produkter har skapat förutsättningarna för fortsatt verksamhet, oberoende av förändrade externa förhållanden. Ett litet sortiment av välkända produkter har visat sig vara en strategi som har låtit ägarfamiljens händer hålla kvar tömmarna. För dagens Brunberg är det fortfarande viktigt att vårda traditioner.

 

Populära klassiska sötsaker

 

Alku
Alku-karamellen är den äldsta sötsaken i Brunberg Oy:s produktsortiment. Den införlivades i företrädarens, Lindfors Karamellfabriks, sortiment på 1910-talet, då Lindfors köpte William Wiiks sötsaksfabrik i Helsingfors.
Enligt minnesuppgift hade Alku-karamellens recept kommit till företaget tack vare sötsaksmästarna Sladkoff och Kulakoff i Petersburg. Den här uppgiften har inte kunnat bekräftas, men den kan väl stämma, för på den tiden inhämtade man sakkunskap om sötsakstillverkning från Ryssland.
Den ursprungliga Alku-karamellen är en ljus gräddkaramell. Senare smaksattes den på olika sätt och den traditionella Alku-karamellen har fått sällskap av fyra nya smaker: lakrits, citronlakrits, choklad och kanel.

 

Brunbergs tryffel
Brunbergs tryffel är från 1920-talet. År 1926 fanns den på Lindfors-fabrikens prislista. Till att börja med kallades tryffeln också Borgå-konfekt. Förutom den traditionella tryffeln tillverkades på 1930-talet nöttryffel. Dagens sortiment inkluderar nougat- och mockatryffel vid sidan av den traditionella tryffeln.

 

Brunbergs kyssar
Kyssarnas tillverkning inleddes 1951, då Brunberg Oy köpte de första nödvändiga maskinerna på förslag av sin danska kompanjon, eftersom kyssarna hade blivit mycket populära runt om i Europa. Finlands första kyssmaskin kan numera ses i fabriksbutikens fönster.
I början var vanilj den enda smaken, men ganska snart breddades sortimentet. För närvarande kan man njuta av jordgubbs- och  mockakyssar vid sidan om vaniljkyssar.

 

Brunberg på 2000-talet

 

Brunbergs högklassiga choklad och karameller erbjuder 2000-talets stressade människor välbefinnande och förströelse, och till och med tröst i bedrövelse, på samma vis som under fabrikens första årtionden. Tack vare produktsortimentets respekt för traditioner kan den som njöt av sötsakerna som barn också som vuxen uppleva samma njutning.

Köplojaliteten är basen som har möjliggjort chokladfabrikens höga ålder och ständiga utveckling. Nyckelfaktorerna till över 140 års framgång har varit yrkeskunnig och trofast arbetskraft, högklassiga råvaror och litenheten som möjliggör flexibilitet. Brunberg förlitar sig på samma framgångsfaktorer också i framtiden.